Expert, nye expert og Power

Expert, nye expert og nå POWER

Elektrokjeden nye expert bytter navn og image, igjen. Etter flere år med underskudd i milliardklassen under «nye expert», ble kostnadene drastisk kuttet hvor blant annet de ansatte var på vei mot streik og boikott. Nye expert gav etter tilslutt og gav sine ansatte tariffavtale. Etter dette kom episoden hvor nye expert gikk ut å reklamerte for å ha sparket 1432 ansatte for å vise at de har kuttet kostnader. Reklamen ble midt sagt ikke tatt imot godt i Norge. Nå har konsernet overhalt og pusset opp kjeden, og re-re lanserer seg nå som Power. Power (det nordiske konsernet) eies av Awilhelmsen Capital AS som består av cirka 900 butikker i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Estland. Expert må ses på som lillebroren i elektromarkedet med en omsetning på rundt 8 milliarder mot Elkjøp og Lefals totale 30 milliarder i omsetning (Elkjøp og Lefal er samme konsern). Expert Sverige med sine 73 butikker gikk konkurs i 2012, etter svak lønnsomhet. Disse skal imidlertid starte opp igjen under Power merkevaren.

Samme bil, bare annen farge?

Flere stiller seg kritisk til om dette med å gå inn for å skifte merkevare fra Expert til Power vil ha noe å si. Nordmenn er glad i faste kjente merkevarer, noe som tar lang tid å bygge opp. Uansett hvor mye penger og midler som brukes. Vi prøver å danne oss et inntrykk av hva som er forskjellig med Power mot det tidligere nye expert. Vi ser bort i fra logo, farger, og salgs-tekster. Vi er interessert til å se hva som egentlig skal få oss til å kjøpe neste kaffemaskin hos Power istedet for Elkjøp.

Prisrobot?

En av de nye smarte trekkene til Power er deres egenutviklede prisrobot. Etter å undersøkt hva dette er blir vi ikke helt imponert. Prisroboten til Power ser hva salgs pris de selv har i sin nettbutikk, og overfører disse prisene til prisen i butikken. Så det betyr at det blir samme pris på nett som i butikk.

Imponert over prisroboten?

Fortsatt samme bil og farge?

Ifølge Power selv er dette hoveddelene som er viktige og nye:

«Drakten, funksjonen og noe av kommunikasjonen er helt ny»
«Alt er nytt. Hele måten vi jobber på»
«Ny app» – denne er ikke klar og kommer før sommeren.
«Vi senker prisene»
«Vi endrer spillereglene»

Vel, som vanlig forbruker tenker vi ikke så mye på hva sjefene i Power sier, men lar oss heller gå inn på deres nye nettsider og kjøpe noe. Vi finner en 55″ tommer tv, som selges til 2 999 KR, men den kan ikke bestilles på nett. Prisen endres til 5 999 KR og er ikke på lager.

Vi så også i en annonse i avisen om en Moccamaster kaffemaskin til 299 KR, vi søker opp «moccamaster kaffemaskin» på power.no, men den billigste koster 1 749 KR. Ett kjapt tilsvarende søk hos lefdal.com gir meg noe av samme kaffetrakter som trakter en liter kaffe på seks minutter til 1 295 KR (butikkene har gjerne egne produkt type navn for å gjøre produktsammenligning vanskelig).

Men, vi fant noe positivt. Nettbrettet til Samsung Galaxy Tab 10,1 Wifi 16GB koster 2 214 KR hos Power, med reservering og henting i min lokale butikk om 2 timer. Samme nettbrett koster 2 390 KR og kan også hentes i min lokale lefdal forhandler. Så her sparer jeg 176 KR.

Det er Power det.

Konklusjon

Vi er ikke interessert til å dra ned til kjøpe-kaoset på en åpningsdag og slåss om å få kjøpe noen lokke produkter. Vi har ikke tid til å browse rundt i butikkene for å se om de kanskje har ting på lager og til ok pris. Vi vil ikke impulshandle.

 

Vi vil handle vårt behov, til lavest pris. Det er vår power.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *